Webwinkel

Tips om je maag de feestdagen te laten overleven

Feestelijk tafelen. Elk jaar kiezen we er vrijwillig voor om een beroep te doen op de rekbaarheid van onze spijsvertering. Een tafel vol gezelligheid met familie en vrienden. Gelukkig kunnen de meeste feestgangers genadeloos het hele diner volbrengen zonder dat ze een flinke boer laten. Toch is meetafelen in de grootsheid van de kerstgebruiken voor een derde van de tafelgenoten een hele klus.

De afterparty kan dan bestaan uit maagpijn, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, zure oprispingen, brandend maagzuur (refluxklachten) en als slottoon feestelijk getoeter: winderigheid en veelvuldig boeren. Tja, het is een kwestie van overleven als je met het overvloedige, overdadige overeten je jezelf overvoed hebt en uiteindelijk moet overgeven.

Tips om het tafelen tot een geslaagd feest maken als je niet tegen genadeloos eten kunt

  • Bij Kerstmis past een Bijbelse toonzetting en dat begint met: leid ons niet in verzoeking. Dus ga je niet overeten.
  • Verdeel het eten over kleine porties.
  • Kauw de lekkernijen goed. Je maag verteert het eten nu eenmaal beter als de brokjes kleiner zijn en goed worden ingespeekseld. Ons speeksel bevat enzymen die helpen bij de vertering.
  • Eet delightfull. Sommige voedingsmiddelen zijn makkelijk verteerbaar en liggen lekker op de maag. Dat geldt voor bladgroenten, wortels en knollen, en ook voor fruit. Als je brood bij het diner eet, dan is het witte geraffineerd brood in dit enkele geval gunstiger dan volkorenbrood. Heb je de keuze tussen vlees of vis, dan is vis (schol, schelvis, tong, snoek, tarbot, wijting, poon, kabeljauw, tonijn, forel, garnalen, mosselen, kreeft en krab) lichter. Maar het lichtst is vlees noch vis.
  • Pittig eten wordt minder goed verdragen en geeft vaak het bekende brandend maagzuur.
  • Vetrijke voeding vertraagt de maaglediging. Daar is zich niet zoveel mis mee, je bent alleen wel eerder verzadigd of langer vol.

Dranken

  • Maagsparend zijn dranken zonder koolzuur en met beperkt suiker. Verwarmende dranken ondersteunen de spijsvertering, denk aan een kruidenthee of bouillon.
  • Alcohol, dat visje vindt het vast wel lekker om in een wit wijntje te zwemmen. Drink met mate, want alcohol is feitelijk een bron van suiker en ondersteunt de vertering niet.

Roken

Stop vandaag (al), roken irriteert het maagslijmvlies en verslapt de sluitspier tussen de maag en de slokdarm. Je krijgt hierdoor makkelijker last van brandend maagzuur.

Stress

Maak je niet te druk (vergeet je ademhalingsoefeningen niet), ook stress kan de spijsvertering ontregelen.

Resumé

Eet rustig, kauw je eten goed, en geniet vooral van de heerlijke feestmaaltijd. Wees dus zuinig en kieskeurig als het gaat om:

  • alcohol
  • kolen
  • sigaretten
  • vettig eten
  • pittig eten
  • dranken met koolzuur
  • chocolade (deze had ik nog niet eerder benoemd).

 Exittus acta probat! Vrij vertaald: eind goed al goed, dat het u wel moge bekomen!

Wil je iets delen?

Wil je een reactie delen of heb je een vraag?

Door het insturen van het formulier kunt je een reactie achterlaten of een vraag stellen over algemene zaken. Wil je liever direct een consult aanvragen dan kan dat ook.

Stel je vraag!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Van der Pigge is verbonden met haar zusterbedrijf De Groene Os

Zij maken de beste natuurgeneeskundige middelen voor je geliefde dier. Oerkracht uit de natuur voor grote en kleine huisdieren.

De Groene Os