Webwinkel

Rusteloze benen en het verschil met etalagebenen

In onze winkel krijgen we regelmatig vragen over beenproblemen. De meest voorkomende vragen hebben te maken met een onrustig gevoel in de benen (meestal ’s avonds) of etalagebenen, waarbij je pijn kunt ervaren tijdens het lopen. Daarom de term etalagebenen: je stopt even voor een winkelraam om de pijn te laten wegtrekken. Beide klachten kun je met een verandering in leefstijl op een vergelijkbare manier proberen te verminderen.

Wat is het verschil tussen deze klachten?

Rusteloze benen

Rusteloze benen hebben vaak te maken met een onbedwingbare behoefte om te bewegen. De klachten zijn relatief onschuldig, maar wel vervelend. De klachten die je kunt hebben zijn:

  • ‘s Avonds en ‘s nachts last van een tintelend gevoel of kriebelig gevoel. Daarnaast heb je het gevoel dat je even moet bewegen.
  • In bed wat schrokkerige bewegingen maken waardoor je slechter slaapt.

De oorzaken hiervan zijn wat onduidelijk, maar er zijn wat aanwijzingen dat het te maken kan hebben met

  • Zwangerschap
  • Medicatie
  • Nierproblemen
  • IJzergebrek
  • Foliumzuurtekort
  • Schildklierproblemen
  • Reuma
  • Polyneuropathie (een aandoening van de uiteinden van zenuwen in armen en benen)

Bepaalde factoren lijken het erger te maken, zoals:

  • Roken
  • Alcoholgebruik
  • Overmatig koffiegebruik
  • Overgewicht
  • Te weinig beweging

Medicatie

Medicijnen waarvan bekend is dat ze de klachten verergeren (en in enkele gevallen zelfs veroorzaken) zijn o.a. medicijnen tegen misselijkheid, sommige middeltjes tegen verkoudheid en allergie (antihistamines), en de meeste antidepressiva en antipsychotica.

Buiten de tips aan het einde van dit blog passen de volgende adviezen hier ook bij: sport niet te intensief in de avond, drink geen koffie ’s avonds.

Als de tips onderaan in dit blog niet helpen, dan zijn er medicijnen mogelijk. Maar probeer eerst de tips.

Etalagebenen

Bij etalagebenen zijn de problemen wel serieuzer, want hierbij krijgen de spieren in de benen te weinig zuurstof. Dit kan leiden tot kramp. Dit heeft te maken met verkalking van de slagaderen van de benen. Als je stopt met lopen, krijgen je benen weer meer bloed en dus meer zuurstof. Etalagebenen is een vaatziekte. De medische naam ervoor is claudicatio intermittens en 1 op de 5 volwassenen van 50 jaar of ouder heeft er last van.

De plek waar je de pijn kunt voelen kan in je voet zijn, je kuit, dijbeen of billen. Je voet kan ook koud aanvoelen. Kou verergert trouwens sowieso de klachten, want dan vernauwen de vaten zich extra.

Claudicatio intermittens is dus een vaatziekte en dat houdt in dat je hierdoor ook een grotere kans hebt op een beroerte of andere hart- en vaatziekten.

Factoren die tot risico op vernauwing van de slagaderen kunnen leiden

  • Roken
  • Overgewicht
  • Te weinig bewegen
  • Hoge bloeddruk
  • Hoog cholesterol
  • Diabetes
  • Erfelijkheid

Zowel rusteloze benen als etalagebenen zijn aan te pakken door veel te wandelen, gezond te eten, af te vallen, en te stoppen met roken.

Voeding

  • Veel verschillende, gevarieerde gekleurde soorten groenten en fruit vanwege de antioxidanten, vitaminen en mineralen.
  • Twee keer per week vette vis met MSC-keurmerk voor wilde vangst vanwege de omega-3-vetzuren: haring, makreel, tonijn, sardines en zalm. Geen gekweekte ASC-vis; dit bevat nagenoeg geen gezonde omega-3-vetzuren en deze vis wordt met verkeerde voeding zoals soja, mais, en tarwe gevoed.
  • Peulvruchten liefst dagelijks op het menu vanwege de vezels die bijdragen aan een gezonde stoelgang en verlaging van het cholesterolgehalte.
  • Voldoende andere goede oliën uit olijfolie, noten en zaden. Deze laatste zijn ook rijk aan vezels en eiwitten.
  • Liefst zo min mogelijk rood vlees, zoals varkensvlees en rundvlees vanwege de slechte invloed op hart- en vaatziekten.
  • Liefst zo min mogelijk suikerrijke producten of geraffineerde koolhydraten zoals wit brood, witte rijst, witte pasta. Geen vruchtensappen en frisdranken.
  • Zo min mogelijk alcohol.

Wandelen

Doe mee met een wandelgroep en anders wandel minimaal een half uur tot een uur per dag. Om dit behapbaarder te maken: ga voor je werk, in de pauze en na je werk een stuk wandelen. In sommige gevallen moet je dit opbouwen. Wandel dan om te beginnen tot je klachten krijgt en neem dan nog 10 stappen. Het is niet erg als dit wat pijn doet. Rust uit tot de klachten minderen en loop verder. Herhaal dit nog een paar keer gedurende 15-30 minuten. Doe dit het liefst 3 keer per dag.

Stop met roken

Lees daarvoor het volgende blog.

Het is altijd raadzaam om bij twijfel contact op te nemen met je huisarts! Mede om extra onderzoek te doen naar wat er bij jou aan de hand kan zijn.

Natuurlijk aan de slag

Wil je natuurlijk aan de slag met je beenproblemen? We hebben uiteraard diverse kruiden en supplementen die de doorbloeding kunnen verbeteren of het zenuwstelsel kunnen ondersteunen, en we hebben uitwendige verzorgingsproducten die kunnen helpen. Ook bieden wij de mogelijkheid voor een natuurgeneeskundig consult met een van onze natuurgeneeskundige specialisten.

www.stichting-restless-legs.nl

www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/vernauwing-van-de-beenslagader

Wil je iets delen?

Wil je een reactie delen of heb je een vraag?

Door het insturen van het formulier kunt je een reactie achterlaten of een vraag stellen over algemene zaken. Wil je liever direct een consult aanvragen dan kan dat ook.

Stel je vraag!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Van der Pigge is verbonden met haar zusterbedrijf De Groene Os

Zij maken de beste natuurgeneeskundige middelen voor je geliefde dier. Oerkracht uit de natuur voor grote en kleine huisdieren.

De Groene Os