Webwinkel

Ontspanningsoefeningen; wat is het nut?

Voordat ik begin aan het nut van ontspanningsoefeningen, eerst wat fysiologie. Ons autonome zenuwstelsel wordt onderverdeeld in twee delen met ieder een eigen functie: het sympathische en het parasympathische. Het sympathische zenuwstelsel stuurt de lichaamsfuncties aan die ervoor zorgen dat het lichaam in actie kan komen. De sympathicus bevordert het vrijmaken van energie, stimuleert de bloedtoevoer naar de spieren en doet de ademhalings- en hartslagfrequenties stijgen. De spijsverteringsactiviteit wordt geremd. Het parasympathische zenuwstel stuurt de lichaamsfuncties aan die ervoor zorgen dat het lichaam kan rusten en herstellen. Zo bevordert de parasympathicus de vorming van de bouwstoffen die het lichaam nodig heeft om te kunnen groeien en uitrusten. De spijsverteringsactiviteit en nierfunctie worden bevorderd en de hartslag- en ademhalingsfrequenties worden verlaagd. Deze twee takken van het zenuwstelsel, kortweg de ‘actie’ en ‘rust’ takken, vormen samen een soort wip. Als de ene tak actief is, is de andere tak inactief en vice versa.

Roestige scharnieren

In ons dagelijks leven wordt de sympathische activiteit meestal sterk overvraagd in vergelijking met de parasympathische activiteit. We zijn vaak de hele dag actief (mentale inspanning valt hier ook onder), zijn vrijwel doorlopend bezig met het verwerken van grote hoeveelheden prikkels en informatie én hebben dagelijks te maken met stress. We nemen weinig tijd en rust voor het gebruiken van onze maaltijden. En uitrusten, dat doen we alleen ‘s nachts, in bed.

De actieknop staat dus bijna doorlopend aan. Inherent daaraan staat de rustknop steeds langer en vaker uit en wordt de spijsvertering, het herstel en ons vermogen tot diepgaand ontspannen steeds verder ondermijnd. Na verloop van tijd wordt het scharnier van de wip wat roestig en wordt het steeds lastiger voor het lichaam om de rustknop zelf op volle kracht aan te zetten. Spijsverteringsproblemen en een verminderde stressbestendigheid zijn hiervan een logisch gevolg.

Actief ontspannen

Ontspanningsoefeningen zijn van vitaal belang voor het herstellen van de parasympathische (rust)functies van het lichaam. We noemen dit ‘actief ontspannen’, omdat je doelgericht werkt aan het diepgaand ontspannen van je lichaam en geest. Ontspannende meditatie-oefeningen waarbij je stil zit, vallen dus ook onder actief ontspannen. Door elke dag een ontspanningsoefening te doen, train je je lichaam om de rustknop weer effectief aan te kunnen zetten. Zo kunnen lichaam en geest op den duur zelf weer soepel schakelen tussen inspanning en ontspanning. De spijsvertering verbetert, net als de stressbestendigheid en het herstel.

Ontspanningsoefeningen zijn voor iedereen een belangrijk onderdeel van de dag. Zeker voor mensen die kampen met stress, ziekte of herstellend zijn, is het raadzaam om het doen van ontspanningsoefeningen, net als gezonde voeding, een essentieel onderdeel te laten zijn van de dagelijkse routine.

Hoe doe je ontspanningsoefeningen?

Een goede manier om ermee te starten is door ontspannende luisteroefeningen te doen. Deze zijn gratis te downloaden op internet. Google op ‘ontspanningsoefeningen mp3′ om ze te vinden. Probeer er een aantal uit en bepaal welke oefening(en) je het prettigst vindt. Een ontspanningsoefening hoeft je slechts 15 minuten per dag te kosten om er al effect van te ondervinden.

Kies een vast moment op de dag om je ontspanningsoefening te doen. Goede momenten zijn bijvoorbeeld direct ‘s ochtends na het opstaan of meteen na thuiskomst uit werk of studie. Zorg dat je beschikt over een ruimte waar je alleen kunt zijn en voor de duur van de oefening niet gestoord wordt. Op je werk kan je bijvoorbeeld ook stoelyoga doen!

Wil je iets delen?

Wil je een reactie delen of heb je een vraag?

Door het insturen van het formulier kunt je een reactie achterlaten of een vraag stellen over algemene zaken. Wil je liever direct een consult aanvragen dan kan dat ook.

Stel je vraag!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Van der Pigge is verbonden met haar zusterbedrijf De Groene Os

Zij maken de beste natuurgeneeskundige middelen voor je geliefde dier. Oerkracht uit de natuur voor grote en kleine huisdieren.

De Groene Os