Webwinkel

Krampen in been of benen ‘s nachts

’s Nachts krampen in een been of beiden benen hebben, kan heel pijnlijk en vervelend zijn. Wij krijgen er vaak vragen over. De tactiek is om meestal aan het been te trekken om de spier weer op te rekken. Dat kan tijdelijk helpen, maar soms komt het meteen weer terug. Waar heeft die nachtelijke beenkramp mee te maken en wat kan je eraan doen?

Symptomen

  • In rust of ’s nachts opeens kramp in de kuit of voet
  • Pijnlijke spier, ook daarna overdag
  • Slecht slapen door steeds wakker te worden

Oorzaken krampen in been

De oorzaak is nog niet wetenschappelijk vastgesteld, maar soms kan het ontstaan door:

  • Intensief sporten
  • Te weinig drinken
  • Te veel alcoholgebruik
  • Gebruik van bepaalde medicatie zoals middelen bij hoge bloeddruk zoals amlodipine en nifedipine

Verhoogd risico om meer kans op kramp te hebben

  • Bij zwangere vrouwen zie je deze klachten vaker
  • Ouderen met een slechte doorbloeding of aandoeningen aan de zenuwen
  • Eenzijdige voeding
  • Veelvuldig medicatiegebruik

Wat kan je zelf doen als je krampen in een been hebt?

  • Sowieso bij een aanval kan je tegendraads aan je tenen trekken
  • Je kan voorover leunen met je handen tegen de muur en je pijnlijke been oprekken door deze een stukje naar achter te zetten met je hiel en voet op de grond.
  • Daarnaast is het belangrijk om elke dag voldoende water te drinken, liefst anderhalf liter
  • Gebruik minder alcohol
  • Let op met sporten dat je het niet overdrijft.

Welke voedingsstoffen spelen een rol bij krampen in een been?

De mineralen magnesium en kalium hebben een belangrijke functie bij de in- en ontspanning van de spieren. Daarnaast speelt vitamine B12 ook een belangrijke rol. Magnesium en vitamine B12 zijn beide voedingsstoffen die door diverse oorzaken te weinig in het lichaam aanwezig kunnen zijn. Vitamine B12 zit vooral in dierlijke voeding dus vegetariërs en veganisten kunnen daar een tekort aan krijgen. Maar ook bij polymedicatie kan je een tekort krijgen, of als je een opnameprobleem hebt in de maag en darmen. Een magnesiumtekort kan ook ontstaan door polymedicatie. We hebben hier aparte blogs over.

Kalium zit vooral in groente en fruit. Eet daar dus voldoende van. Magnesium zit vooral in bladgroente, volkoren granen, cacao, noten en zaden. Zwangere vrouwen hebben tijdens de zwangerschap 20 tot 40% meer behoefte aan magnesium. De ADH voor zwangeren ligt op 300 mg per dag. Er zijn zelfs studies dat zwangere vrouwen met voldoende magnesium in het lichaam minder kans hebben op zwangerschapsvergiftiging en rusteloze benen, en minder last hebben van de zogenaamde harde buiken tijdens de zwangerschap.

Door stress, diarree, braken en een hoge suikerinname kan je versneld een tekort aan magnesium krijgen.

Verschillende medicijnen kunnen de magnesiumstatus verlagen waaronder laxeermiddelen, thiazide diuretica, lisdiuretica, protonpompremmers, bèta-2 agonisten, digoxine, aminoglycosides, ACE-remmers, amphotericine B, cisplatine, carboplatine, cyclosporine, pentamidine, foscarnet, tacrolimus, corticosteroïden en cetuximab.

Een vitamine-B12-tekort kan ook door diverse medicatie ontstaan. Wil je meer weten wat er bij jou een rol kan spelen waarom je last hebt van beenkramp? Neem dan contact met ons op of kom langs in onze winkel. Je bent van harte welkom.

Wil je iets delen?

Wil je een reactie delen of heb je een vraag?

Door het insturen van het formulier kunt je een reactie achterlaten of een vraag stellen over algemene zaken. Wil je liever direct een consult aanvragen dan kan dat ook.

Stel je vraag!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Van der Pigge is verbonden met haar zusterbedrijf De Groene Os

Zij maken de beste natuurgeneeskundige middelen voor je geliefde dier. Oerkracht uit de natuur voor grote en kleine huisdieren.

De Groene Os