Het team toen en het team nu
In die tijd stonden we met 6 à 7 mensen in de winkel. We hadden allemaal een contract met meer uren, bijna fulltimers. En door de komst van geautomatiseerde bestelsystemen werd het eigenlijk voor ons alleen maar arbeidsintensiever. Dus mij hoor je niet zeggen dat de automatisering banen kóst! Bij ons werken nu gemiddeld 15 medewerkers, vooral vrouwen.
Gekste voorval
Er is zoveel gebeurd in al die jaren dat ik echt niet slechts één voorval kan beschrijven. Maar wat me nu nog steeds bij staat, is iets in de begintijd toen we veel meer homeopathie in de winkel hadden dan nu. Een klant kwam vragen naar ‘haren kat’. Ik dacht even dat ik in de maling werd genomen. Maar het was echt een middel dat bij de homeopathie bekend is, ‘Haren Kat D6.’
Extra taak
Naast klanten adviseren kreeg ik er als extra taak bij om de kruiden te bestellen en te mengen. Op de kruidenzolder hebben we diverse kruiden en kruidenmengsels staan en die voorraad moest ik bijhouden. Ook hield ik de voorraad van enkele kasten in de winkel bij. Dat deed je in die tijd door met lijsten naar de kast te lopen, aan te kruisen wat er nodig was en die lijst faxte je dan naar de leverancier, appeltje-eitje. Nu werkt het met geautomatiseerde bestelsystemen, computercodes en ga zo maar door, heel tijdrovend. Gek eigenlijk dat dat juist meer tijd kost.
Handwerk
Vroeger mengde de drogist zelf nog chemicaliën om maar wat te noemen. Het echte handwerk, dat mis ik wel. Het ambacht van drogist is wat dat betreft erg afgekalfd. We hebben nog behoorlijk veel kennis, maar dat handwerk – of maatwerk misschien wel – is er niet meer.
Bedrijfsleider
In 2009 werd ik bedrijfsleider van de winkel. Van tevoren had ik geen idee hoeveel werk dat zou zijn, ik heb me er echt ingestort. Vroeger zei ik wel eens dat ik me voor de leeuwen gegooid voelde. Achteraf gezien ben ik erg trots op die prestatie, want dat is het wel geweest. Ik ademde Pigge en was er thuis ook mee bezig. De functie van bedrijfsleider omvat behoorlijk veel, naast het verkoopgedeelte ben je ook bezig met de roosters en het functioneren van alle medewerkers. Bijscholing, inkoop, kwaliteitsbewaking, vergeet ik nou nog wat? Ik werkte in die tijd vier om vijf dagen per week. En eigenlijk was dat nog niet genoeg… Ik had al snel twee assistenten, maar wat was het hard werken. En daar ben ik niet vies van, hoor. Het was een uitdagende maar ook leuke tijd.
Ziek
Ik ben er acht maanden tussenuit geweest. Ik kreeg erge last van mijn schouders, achteraf gezien had ik al pijn op mijn 16e, maar in 2016 werd de pijn onhoudbaar en moest ik me volledig ziek melden. In die tijd ben ik erachter gekomen dat ik een botziekte heb en dat de schouders dus niet beter zullen worden.
Nieuwe functie
Daarom heb ik een andere functie binnen het bedrijf gekregen. Nee, ik sta niet meer in de winkel, maar zit aan een bureau om het eigen merk landelijk te verkopen. Die functie heet brandmanager. Ik heb ander soort werk en heb me ook hierin gestort. Ja, dat zit inderdaad wel in mijn aard: als ik ergens in ga, dan ga ik ook helemaal. Ik heb NIMA-A gestudeerd naast mijn werk en dat geeft me veel houvast om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen. Dus heb ik weer veel kunnen groeien binnen dit bedrijf.
Weerstand
Eerst had ik wat weerstand om commercieel te denken. Het ging om cijfers en groei en een salesbewustzijn. Het leukste heb ik toch altijd het ‘mensen helpen’ gevonden, het therapeut zijn. Maar ik begin er nu echt aardigheid in te krijgen, vooral ook omdat ik leuke directe collega’s heb, die met mij op kantoor zitten. Maar ook omdat ik naar bekende sprekers luister die me laten inzien dat er ook spirituele groei kan zitten in marketing, zolang je bedoeling maar goed is. ‘Do no harm’, werk in harmonie met de wereld. En dat doen wij, vind ik. Onze producten zijn mooi, eerlijk en schoon.
Te vroeg
Soms wil ik iets wat nog niet bestaat: duurzame spateltjes bij onze crèmes bijvoorbeeld. Maar ook die komen er, ik zit er bovenop! Ik verdiep me in duurzaamheid en hoe we daaraan kunnen bijdragen, het blijft enorm interessant.
25 jaar
Terugkijkend vind ik dat we een uniek bedrijf hebben: we bestaan 175 jaar, in familieopvolging. Ik zie mezelf als een ‘niche-persoon’, ik werk in een alternatieve stroming en daarom voel ik me hier thuis.